Tuesday 16 August 2011

Reflector (photography)

Dalam fotografi dan sinematografi, reflector diubahsuai atau khusus digunakan untuk memberikan peralihan cahaya ke arah subjek. reflectors fotografi terbahagi kepada dua kumpulan utama:

1. Lamp reflectors

Sama seperti tudung lampu domestik, reflectors ini tetap untuk sumber cahaya buatan (sebagai contoh, mentol filamen atau tiub flash) untuk mengarahkan dan membentuk cahaya yang berselerak. Jenis yang paling biasa ialah:

   a) sfera, memberi sebaran yang luas cahaya;
   b)parabola, rasuk selari cahaya.

Faktor reflektor adalah nisbah penerangan yang diberikan oleh lampu yang dipasang dalam reflektor pencahayaan.


2. Board reflectors

Juga dikenali sebagai pesawat reflectors, "flat-flat" atau papan lantunan, jenis reflector ini terletak bebas daripada sumber cahaya, cahaya yang terpantul dari permukaan, sama ada untuk mencapai satu sumber cahaya yang lebih luas, atau bayang-bayang kawalan dan acara kemuncak, atau kedua-duanya. Jenis reflector ini secara umumnya mempunyai keterpantulan faktor yang sangat rendah yang berbeza-beza secara meluas mengikut tekstur permukaan dan warna. Hasilnya, ia adalah yang paling biasa digunakan untuk mengawal dalam kedua-dua lampu tiruan dan asli , di tempat pengisian cahaya atau "kick" light. Dalam kes ini, cahaya "melimpah" dari cahaya ambien atau kunci utama yang menerangi tempat kejadian dapat dilihat kembali ke tempat kejadian dengan darjah ketepatan dan intensiti yang berbeza, mengikut permukaan yang dipilih mencerminkan kedudukan relatif ke tempat kejadian.

Reflectors juga boleh digunakan sebagai satu cara untuk meningkatkan saiz sumber cahaya utama, (atau mungkin tidak) boleh mengekalkan laluan langsung ke tempat kejadian. Dengan kedudukan board reflektor  yang dekat dengan sumber cahaya, saiz yang berkesan boleh meningkat dengan "melantunkan" cahaya. Satu contoh teknik ini adalah payung reflektor tradisional, biasanya mempunyai satu emas, perak atau kawasan pedalaman putih matte ke mana lampu yang dipasang dengan reflector berbentuk bulat, menyediakan pencahayaan yang luas, dan lembut. Lampu dipancarkan dari jarak jauh dari tempat kejadian untuk diambil gambar, membenarkan hanya cahaya terpantul boleh dipantul ke hadapan.
 

Teknik menggunakan Board reflectors
Reflektor lipat mudah alih baik untuk menerima imbasan cahaya matahari dan membuat pantulan"pengembalian" ke atas model.

Reflectors selalunya berbeza dari segi saiz, warna, pemantulan dan mudah alih. Dalam dunia fotografi, cermin kecil dan stok kad digunakan secara meluas, kedua-duanya untuk mengurangkan pantulan lampu dan hasilnya lebih kemas. R
eflectors lipat komersial boleh didapati dalam pelbagai warna.

Bounce lighting    Jurugambar menggunakan dinding, siling dan walaupun seluruh bilik sebagai reflectors, terutamanya dengan bahagian dalam bangunan yang mungkin kekurangan cahaya tersedia yang mencukupi. Sering dikenali sebagai "lantunan flash" fotografi bersama-sama dengan lampu tungsten dalam sinematografi, kawasan untuk diambil gambar dinyalakan oleh dinding luar kamera, yang kemudian memberikan penerangan yang sama dengan tetingkap besar. Apabila digambarkan atau  "bounced" off siling, pencahayaan menyerupai tiub pendarfluor. Sebagai pencahayaan yang sangat luas ini, rata adalah lebih tipikal 1 hari seperti di luar mendung, pencahayaan dalaman kearah yang lebih realistik dapat dicapai dengan mengurangkan kuasa lampu tambahan berbanding dengan cahaya yang ada, supaya sumber sama ada boleh bertindak sebagai isi yang lain. Oleh itu melantunkan lampu boleh memberikan sama ada rendah atau menengah (mengisi) sumber cahaya, bergantung pada Intensitas.

teknik Luaran    Membuat reflectors dinding di luar rumah yang ideal, mencerminkan cahaya matahari kembali kepada subjek serta mengurangkan bayang-bayang (dan dengan itu Sebaliknya keseluruhan) mengikut saiz, warna, dan berhampiran dinding. Satu alternatif yang lebih mudah didapati mudah alih, ringan, reflector lipat, boleh didapati secara komersial dalam pelbagai saiz dan warna, atau improvisasi menggunakan lembaran stok kad atau pun Cadar. Berdiri boleh didirikan untuk mengekalkan reflectors ini, walaupun ia sering lebih mudah dan praktikal untuk mempunyai seorang pembantu memegang dan meminta bantuan mereka. 

 

No comments:

Post a Comment